Vuosiluokalla 4 opiskellaan yhteiskuntaoppia
Historian opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden historiatietoisuutta ja kulttuurien tuntemusta sekä kannustaa heitä omaksumaan vastuullisen kansalaisuuden periaatteet. Menneisyyttä koskevan tiedon avulla oppilaita ohjataan ymmärtämään nykyisyyteen johtanutta kehitystä, henkisen ja aineellisen työn arvoa sekä pohtimaan tulevaisuuden valintoja. Oppilaita ohjataan näkemään yksilön merkitys historiallisena toimijana sekä oivaltamaan toiminnan taustalla esiintyviä tekijöitä ja ihmisten motiiveja. Tarkoituksena on tukea oppilaiden identiteetin rakentumista sekä edistää heidän kasvuaan aktiivisiksi ja erilaisuutta ymmärtäviksi yhteiskunnan jäseniksi.
Historianopetuksessa oppilaat paneutuvat erilaisten toimijoiden tuottaman tiedon kriittiseen käsittelyyn ja historiallisen lähdeaineiston ulottuvuuksiin. Opetuksessa syvennytään lisäksi historiantutkimuksen lähtökohtaan, jonka mukaan menneestä pyritään muodostamaan mahdollisimman luotettava kuva saatavilla olevan todistusaineiston perusteella. Opetuksen tavoitteena on kehittää historian tekstitaitoja: taitoa lukea ja analysoida menneisyyden toimijoiden tuottamia lähteitä sekä tehdä päteviä tulkintoja niiden tarkoituksesta ja merkityksestä.
Oppilaita ohjataan ymmärtämään historiatiedon tulkinnallisuutta ja moniperspektiivisyyttä sekä selittämään historiallisessa kehityksessä ilmenevää muutosta ja jatkuvuutta. Historianopetus auttaa oppilaita tunnistamaan yhteiskunnassa olevia arvoja, arvojännitteitä ja niissä tapahtuneita muutoksia eri aikoina.
Vuosiluokilla 4-6 historian opetuksen tehtävänä on perehdyttää oppilaat historiallisen tiedon luonteeseen, tiedon hankkimiseen sekä peruskäsitteisiin. Pyrkimyksenä on herättää oppilaiden kiinnostus mennyttä aikaa, ihmisen toimintaa, sen merkitystä ja ymmärtämistä kohtaan. Perusteissa määriteltyjen sisältöjen opetuksessa korostetaan toiminnallisia ja elämyksellisiä työtapoja.
Oppiaineen tavoitteiden kannalta on tärkeä valita elämyksellisiä ja toiminnallisia työtapoja, esimerkiksi erilaisten lähteiden tutkimista, kerrontaa, draamaa, leikkiä ja pelejä. Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden historian tekstien ja ympäristön lukutaitoa sekä harjoitella tulkintojen tekemistä itsenäisesti ja toisten kanssa. Opiskelussa hankitaan ja käytetään historiallista tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Historia oppiaineena sopii hyvin integroitavaksi muiden oppiaineiden kanssa.
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 4-6
Historianopetuksessa oppilaita ohjataan tutkivaan opiskelutapaan ja heitä rohkaistaan tekemään tulkintoja, vertailemaan, tekemään johtopäätöksiä ja soveltamaan hankittua tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti. Tekstien ymmärtämiseen ohjataan avaamalla teksteissä käytettyjä käsitteitä.
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan historiatiedon tulkinnallisuuden
T4 auttaa oppilasta hahmottamaan erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja
T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille
T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
T9 ohjata oppilasta esittämään muutoksille syitä
T10 ohjata oppilasta selittämään, miten tulkinnat saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä
T11 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toimintaa
Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat tavoitteiden saavuttamista. Historian opiskelu on hyvä aloittaa perehtymällä historian tiedon luonteeseen oppilaan suvun tai lähiyhteisön menneisyyden avulla. Keskeisissä sisältöalueissa kiinnitetään huomio oman perheen, paikkakunnan ja lähialueen historiaan soveltuvissa kohdissa. Sisältöalueet voidaan käsitellä joko kronologisesti tai temaattisesti.
S1 Esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty
Perehdytään ihmisen elämiseen pienissä populaatioissa ja metsästyskulttuuriin sekä maanviljelykulttuurin murrokseen ja sivilisaation syntyyn.
S2 Vanha aika ja antiikin perintö
Paneudutaan demokratian orastukseen Kreikassa ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Aikakautta tarkastellaan lisäksi Pohjolan asuttamisen näkökulmasta.
S3 Keskiaika
Perehdytään keskiaikaiseen maailmankuvaan sekä idän ja lännen kulttuurisiin yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin ja niiden vaikutuksiin eri ihmisryhmille.
S4 Uuden ajan murrosvaihe
Tutustutaan tieteessä, taiteessa ja ihmisten uskomuksissa tapahtuneisiin muutoksiin.
S5 Suomi osana Ruotsia
Tarkastellaan kehitystä Suomessa 1600–1700-luvuilla
Sisältöalueiden käsittelyssä huomioidaan Rovaniemen kulttuuri- ja liikuntakasvatussuunnitelman tarjoamat mahdollisuudet.
5. ja 6. luokalla keskeisenä tavoitteena on tiedon hankkiminen erilaisista ikätasolle sopivista lähteistä ja niiden luotettavuuden arvioiminen. Oppilasta ohjataan ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja ja ikätason mukaisesti käsittämään syitä ja seurauksia historian tapahtumille. Hahmottamaan historian ajallista jatkumoa ja käyttämään sekä ymmärtämään niihin liittyviä käsitteitä.
Harjoitellaan ikätasolle sopivalla lähteistöllä historiatulkintojen tekemistä. Mahdollistaa monien eri menetelmien käytön perinteisistä digitaalisiin.
Tavoitteena on ymmärtää erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin ja osata käyttää oikein käsitteitä:
Asiaa voidaan syventää tarkastelemalla Kemijoen merkitystä asutuksen tuojana Rovaseudulle
Kausaliteetin ymmärtäminen on yksi keskeisimmistä historian taidoista ja sitä tulee korostaa kaikissa opiskeltavissa asioissa. Syy- ja seuraussuhteen opiskelu mahdollistaa monien eri opetusmenetelmien käytön tieto- ja viestintäteknologiasta draamapedagogiikkaan. Pyritään yhteistyöhön muiden oppiaineiden esimerkiksi katsomusaineiden ja yhteiskuntaopin kanssa. Oppilaan tulisi tunnistaa muutoksia oman perheen tai kotiseudun historiassa ja osata kuvailla muutoksia, joiden on katsottu vaikut- taneen oleellisesti ihmisten elämään, kuten maanviljelyn syntyä.
5. ja 6. luokalla pyritään käytännönläheisesti tuomaan oman per- heen ja oman asuinalueen historia osaksi opetusta. Tämä mah- dollistuu monia eri työtapoja hyödyntäen. Oppilaat voivat mahdol- lisuuksien mukaan vierailla Arktikumissa, kotiseutu- ja metsämu- seoissa sekä Rovaseudulla olevissa esihistoriallisissa kohteissa.
Esihistorialliset esineet kuten Rovaniemen solki ja Lehtojärven hirvenpääveistos tuovat historian tapahtumat ja muutosvaiheet konkreettisesti lähelle oppilaan kokemusmaailmaa. Myös talon- poikaisesineistöön on hyvä mahdollisuuksien mukaan tutustua. Tässä voidaan hyödyntää virtuaalimuseoiden materiaaleja ja esim. 3D-tulostusta.
Oman perheen historiaa voidaan tutkia esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen tekemällä mm. sukututkimusta verkkolähteiden avulla, haastatteluja tai kuva- ja videotallenteita. Oman perheen historiaa voidaan tarkastella myös muutoksen näkökulmasta esimerkiksi pohtimalla ja selvittämällä yhteistyössä huoltajien kanssa, milloin ja miksi oppilaan suku on saapunut Rovaseudulle.
5. ja 6. luokalla pyritään tunnistamaan esimerkkien avulla jatkuvuus historiassa ja esittämään muutoksille syitä. Oppimisympäristöjä voi vaihdella aiheen ja mahdollisuuksien mukaan. Muutosten syitä historiassa on alakoulun puolella hyvä tarkastella tuomalla historian tapahtumia ja ilmiöitä lähelle oppilaan kokemusmaailmaa. Tähän apuna voivat toimia museovierailut, virtuaalimuseot ja -maailma, kirjastovierailut sekä ympäröivään historiakulttuuriin sidotut tehtävät ja retket. Erilaiset verkkoympäristöt, elokuvat, pelit, arkistomateriaalit, verkkoarkistot ja dokumentit elävöittävät opetusta. Myös ulkopuoliset yhteistyökumppanit voivat olla mukana tukemassa kokemusperäistä oppimista ja historian muutosten ymmärtämistä. Näitä voivat olla esimerkiksi historian asiantuntijat ja harrastajat sekä eri yhdistykset esim. Totto ry.
Opetuksessa on hyvä käydä läpi ihmisen toimintaa kunkin opetettavan aiheen sisällä. Oppilaan tulisi ymmärtää kontekstuaalisuus ihmisen toiminnassa. Miten aika, paikka ja kausaliteetti ovat vaikuttaneet ihmisen toimintaan eri aikoina.
5. ja 6. luokalla keskeisenä tavoitteena on tiedon hankkiminen erilaisista ikätasolle sopivista lähteistä ja niiden luotettavuuden arvioiminen. Oppilasta ohjataan ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja ja ikätason mukaisesti käsittämään syitä ja seurauksia historian tapahtumille. Hahmottamaan historian ajallista jatku- moa ja käyttämään sekä ymmärtämään niihin liittyviä käsitteitä.
Harjoitellaan ikätasolle sopivalla lähteistöllä historiatulkintojen tekemistä. Mahdollistaa monien eri menetelmien käytön perinteisistä digitaalisiin.
Tavoitteena on ymmärtää erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin ja osata käyttää oikein käsitteitä:
Pyritään ymmärtämään keskiaikaisten ihmisten toiminnan motiiveja sekä uskonnon merkitystä heidän elämässään. Millä tavalla ajattelu eroaa nykyihmisen ajattelusta. Uuden ajan murrosvaiheessa ihmisen toiminnan motiiveja voidaan pohtia esimerkiksi uskonpuhdistuksen näkökulmasta. Ihmisen toiminnan ymmärtämiseen on hyvä mahdollisuuksien mukaan hyödyntää eri oppimistapoja kuten draamapedagogiikka, pelejä digitaalisia ympäristöjä.
Kausaliteetin ymmärtäminen on yksi keskeisimmistä historian taidoista ja sitä tulee korostaa kaikissa opiskeltavissa asioissa. Syy- ja seuraussuhteen opiskelu mahdollistaa monien eri opetusmenetelmien käytön tieto- ja viestintäteknologiasta draamapedago- giikkaan. Pyritään yhteistyöhön muiden oppiaineiden esimerkiksi katsomusaineiden ja yhteiskuntaopin kanssa.
Oppilaan tulisi tunnistaa muutoksia oman perheen tai kotiseudun historiassa ja osata kuvailla muutoksia, joiden on katsottu vaikut- taneen oleellisesti ihmisten elämään, kuten maanviljelyn syntyä.
5. ja 6. luokalla pyritään käytännönläheisesti tuomaan oman per- heen ja oman asuinalueen historia osaksi opetusta. Tämä mah- dollistuu monia eri työtapoja hyödyntäen. Oppilaat voivat mahdol- lisuuksien mukaan vierailla Arktikumissa, kotiseutu- ja metsämu- seoissa sekä Rovaseudulla olevissa esihistoriallisissa kohteissa.
Esihistorialliset esineet kuten Rovaniemen solki ja Lehtojärven hirvenpääveistos tuovat historian tapahtumat ja muutosvaiheet konkreettisesti lähelle oppilaan kokemusmaailmaa. Myös talonpoikaisesineistöön on hyvä mahdollisuuksien mukaan tutustua. Tässä voidaan hyödyntää virtuaalimuseoiden materiaaleja ja esim. 3D-tulostusta.
Oman perheen historiaa voidaan tutkia esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen tekemällä mm. sukututkimusta verkkolähteiden avulla, haastatteluja tai kuva- ja videotallenteita. Oman perheen historiaa voidaan tarkastella myös muutoksen näkökulmasta esimerkiksi pohtimalla ja selvittämällä yhteistyössä huoltajien kanssa, milloin ja miksi oppilaan suku on saapunut Rovaseudulle.
Jatketaan historian jatkumon opiskelua. Opetuksessa olisi hyvä tuoda ilmi esimerkiksi antiikin maailman ihanteiden siirtyminen renessanssin maailmaan ja siihen, kuinka antiikin ajattelu vaikut- taa vielä nykyaikanakin.
Suomen ja Ruotsin 600-vuotista historiaa voidaan tarkastella pohjoisen Suomen näkökulmasta. Yhteinen historia Ruotsin kanssa näkyy Lapissa monin tavoin sekä kulttuurisina että kielellisinä yhtäläisyyksinä. Yhtenä historiallisena jatkumona voidaan tarkastella myös uuden ajan murrosvaiheessa syntynyttä protestantismia ja sen näkyvyyttä läpi historiamme aina nykypäivän yhteiskuntaan saakka.
Mahdollisia työtapoja:
Tämä tavoite mahdollistaa yhteistyön useiden oppiaineiden välillä. Esimerkiksi äidinkielen kanssa voidaan tarkastella historiallista jatkumoa kielenkehityksen näkökulmasta. Katsomusaineiden kanssa on mahdollista pohtia historiallista jatkumoa esimerkiksi kristillisten juhlaperinteiden näkökulmasta. Miten ne ovat vuosien saatossa muuttuneet ja mitä samaa nykyperinteissämme on kuin 1600–1700-luvun ihmisillä. Myös ruokakulttuurin opiskelu sekä taide- ja tapakasvatus voivat olla mukana tukemassa historiallisen jatkumon omaksumista. Tapakulttuurin opiskelu jatkuu historian opinpolussa yläkoulun puolella. Hyödynnetään myös digi- työkaluja tavoitteen toteutuksessa.
5. ja 6. luokalla pyritään tunnistamaan esimerkkien avulla jatkuvuus historiassa ja esittämään muutoksille syitä. Oppimisympäristöjä voi vaihdella aiheen ja mahdollisuuksien mukaan. Muutosten syitä historiassa on alakoulun puolella hyvä tarkastella tuomalla historian tapahtumia ja ilmiöitä lähelle oppilaan kokemusmaailmaa. Tähän apuna voivat toimia museovierailut, virtuaalimuseot ja -maailma, kirjastovierailut sekä ympäröivään historia- kulttuuriin sidotut tehtävät ja retket. Erilaiset verkkoympäristöt, elokuvat, pelit, arkistomateriaalit, verkkoarkistot ja dokumentit elävöittävät opetusta. Myös ulkopuoliset yhteistyökumppanit voivat olla mukana tukemassa kokemusperäistä oppimista ja historian muutosten ymmärtämistä. Näitä voivat olla esimerkiksi historian asiantuntijat ja harrastajat sekä eri yhdistykset esim. Totto ry.
Historiassa oppilaan tulee ymmärtää, että historian tiedot ovat historioitsijoiden tulkintoja, jotka saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä.
Harjoitellaan omien historiatulkintojen tekemistä ikätasolle sopivilla tavoilla.
Opetuksessa on hyvä käydä läpi ihmisen toimintaa kunkin opetettavan aiheen sisällä. Oppilaan tulisi ymmärtää kontekstuaalisuus ihmisen toiminnassa. Miten aika, paikka ja kausaliteetti ovat vaikuttaneet ihmisen toimintaan eri aikoina.