MA 3-6 arviointi
Matematiikan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
Työskentelyn taidot
Opittujen asioiden yhteydet
Oppilas tunnistaa ja antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä
Kysymysten esittäminen ja päättelytaidot
Oppilas osaa esittää matematiikan kannalta mielekkäitä kysymyksiä ja päätelmiä.
Ratkaisujen ja päätelmien esittäminen
Oppilas esittää ratkaisujaan ja päätelmiään eri tavoin.
Ongelmaratkaisutaidot
Oppilas käyttää ongelmanratkaisussaan erilaisia strategioita.
Taito arvioida ratkaisua
Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä.
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
Matemaattisten käsitteiden ymmärtäminen ja käyttö
Oppilas käyttää pääsääntöisesti oikeita käsitteitä ja merkintöjä.
Kymmenjärjestelmän ymmärtäminen
Oppilas hallitsee kymmenjärjestelmän periaatteen, myös desimaalilukujen osalta.
Lukukäsite
Oppilas osaa käyttää positiivisia rationaalilukuja ja negatiivisia kokonaislukuja
Laskutaidot ja peruslaskutoimitusten ominaisuuksien hyödyntäminen
Oppilas laskee melko sujuvasti päässä ja kirjallisesti.
Geometrian käsitteet ja geometristen ominaisuuksien havainnointi
Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa kappaleita ja kuvioita. Oppilas osaa käyttää mittakaavaa sekä tunnistaa suoran ja pisteen suhteen symmetrisiä kuvioita.
Mittaaminen
Oppilas osaa valita sopivan mitta- välineen, mitata ja arvioida mittaustuloksen järkevyyttä. Oppilas osaa laskea pinta-aloja ja tilavuuksia. Hän hallitsee yleisimmät mittayksikkömuunnokset.
Taulukoiden ja diagrammien laatiminen ja tulkinta
Oppilas osaa laatia taulukon annetusta aineistosta sekä tulkita taulukoita ja diagrammeja. Oppilas osaa laskea keskiarvon ja määrittää tyyppiarvon.
Ohjelmointi graafisessa ohjelmointiympäristössä
Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.